System do obsługi zgłoszeń w Twojej firmie zgodny Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937
Projektowana ustawa o ochronie sygnalistów, czyli osób zgłaszających naruszenia prawa, jest kierowana do wszystkich pracodawców, zarówno prywatnych (zatrudniających powyżej 249 pracowników/od 17 grudnia 2023 r. od 50 osób), jak i publicznych (zatrudniających od 50 pracowników). Sygnalistą może zostać każdy mający wiedzę o naruszeniu prawa w swoim środowisku zawodowym. Jeżeli taka osoba dostrzega przekraczanie przepisów określonych obszarów prawa, może zgłosić wykroczenie, korzystając z jednej z trzech możliwości:
1) Bezpośrednio informując pracodawcę (jest to tzw. zgłoszenie wewnętrzne).
2) W ramach tzw. zgłoszenia zewnętrznego skierowanego do organów publicznych.
3) Skorzystać z tzw. ujawnienia publicznego, czyli w dowolny sposób do nieoznaczonego kręgu odbiorców.
I ustawa, i dyrektywa zachęcają, aby zgłoszenia w pierwszej kolejności odbywały się wewnętrznie. Samo zgłoszenie może być w formie ustnej, pisemnej (np. dedykowany e-mail) czy za pomocą specjalnie przygotowanego formularza. W regulaminie musi być zawarte także to od kogo (kto może być sygnalistą) i przez kogo przyjmowane będą zawiadomienia. Pracodawca nie może podejmować tzw. działań odwetowych (np. zwolnić pracownika lub wstrzymać jego awans ze względu na to, że zgłosił naruszenie prawa). Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnić poufność danych osoby zgłaszającej.